V202 Thema

De vitrines in de “loop straat” van Rozet zijn onderverdeeld in verschillende thema kaders.

Vitrine 202 [tussen verdieping 4 en 5]

Peter de Thouars

20 juni t/m 8 september 2019

BATIK

In de abstracte schilderijen van Peter de Thouars (Djakarta, 1952) spelen elementen uit de Indonesische cultuur een rol. Met name het koloniale verleden en bepaalde patronen en lege velden in batik.

Peter de Thouars legt verbinding tussen het kunstzinnige van de oorspronkelijke en ceremoniële batik en de westerse abstracte kunst. Hiermee geeft hij betekenis aan elementen uit de Indonesische cultuur en haar kosmologische context en de samenleving in het algemeen. Bewustwording en schoonheid van basis principes en wijze van denken.

Kopi Pecah (gebroken koffiebonen) is een motief in de batik dat algemeen verspreid voorkomt op midden Java en heeft zijn oorsprong in een kosmologisch symbool dat verwijst naar fundamentele waarden. Een soort gelijk motief komt voor op de geverfde schorsdoeken van het Toraja volk op Sulawesi.

Modang [spiegel] zijn lege velden op doeken zoals de Iket [hoofddoek voor mannen], de kemben [borstkleed] of dodot [omslagdoek]. Deze lege velden worden gezien als ruimte van kosmische kracht. Een betekenis die bij de sarong voor de vrouw wordt gegeven aan een specifiek patroon, de tumpal.

Schilderij:

Kopi pecah 2019
Gebroken koffie bonen 2019
100×100 cm
olieverf op linnen

Batik doek met modang:

Iket of Kain kepala
Batik tulis 1930
90×100 cm
www.dethouars.com

Vitrine 202 [tussen verdieping 4 en 5]

Ronald de Ceuster

8 februari t/m 10 april 2019

Beeldend kunstenaar Ronald de Ceuster (Breda 1960) werkt al jaren lang met purfoam.
Met dit materiaal maakt hij ruimtelijke installaties. Pur oftewel polyurethaan is zijn tekenmateriaal waarmee hij (tentoonstelling)ruimtes beeldend verkent en vult.
De laatste tijd concentreert de Ceuster zich in zijn werk meer op het materiaal zelf.
De breekbaarheid en de fragiliteit van het materiaal sluit aan bij zijn wens om beelden te maken die tekens van verval en kwetsbaarheid lijken te zijn en die tegelijkertijd een gevoel van speelsheid,
lichtheid en vrijheid geven.
Voor de werken in de vitrines bij ROZET wil de Ceuster gebruik maken van de verkleuring die bij het materiaal optreedt onder invloed van UV-straling.
Hiervoor gaat hij gebruik maken van restmateriaal van eerder werk.
Als de purfoam maar lang genoeg in aanraking komt met UV- licht zal het langzaam maar zeker opgaan in het niets.

******************

Aafke Bennema

t/m 31 maart 2018

Blauwdruk

Blauwdruk is een van de vroegste fotografisch procedés, waarbij een mengsel van chemische lichtgevoelige stoffen op papier aangebracht op UV-licht reageren. Door het gebruik van verschillende materialen zoals knipsels van dieren en gedroogde planten creëert Aafke haar eigen wereld. Een samenspel van verwondering en nieuwsgierigheid in een utopisch landschap.

Johanneke Sanders

t/m 25 februari 2018

 

Alexander Bobkin

Dromen & conflicten

11 februari t/m 27 mei 2016

 

Vrouw met koffer

 

Lucht

 

 

 

***********

 

 

ROB VOERMAN

17 januari t/m 29 maart 2015

 

Pressure

Rob Voerman toont ons in zijn werken een wereld die we nog niet kennen. Soms herkennen we elementen. De vraag is echter: waar gaan we naar toe?
Is er nog ruimte voor de mens, en wie is die mens dan?

 

 

**********

 

 

ALBERT VAN DER WEIDE

De Geest van de Brug

 

t/m 5 januari 2015

 

De militaire operatie Market Garden in 1944 heeft de brug, de huidige John Frostbrug, over de Rijn bij Arnhem een bijzondere betekenis gegeven.

De kunstenaar Albert Van Der Weide maakte voor de vitrine van ToART in het kenniscluster Rozet Arnhem een kunstwerk die zijn visie op de betekenis is en gaf deze de titel “De geest van de brug”.
Hij maakte een, op textiel geprint , drieluik. In het midden van het drieluik een ingekleurde foto van een detail van de huidige brug. Links daarvan maakte hij een tekening van een explosie die verwijst naar het excessieve geweld en de vernietigingen in 1944. Rechts van de foto een tekening van een implosie die aan de herinnering van de nederlaag, overwinning, intimidatie en het lijden refereert.

Gezamenlijk vormen de onderdelen de “Geest van de brug “zoals die in ons collectieve geheugen een plaats heeft.

 

 

 

 

Albert Van Der Weide is sinds 1977 kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Recent maakte hij de stage drawings voor het ballet Lines van Introdans. In New Dehli India maakte hij de tentoonstelling With & For India en werd zijn fotoserie Stars Indonesia geëxposeerd in de tentoonstelling Pixels of Identities in Venetië Italië. Binnenkort begint hij aan een kunstwerk voor Coehoorn Centraal in Arnhem.
**************************

 

 

 

RONALD DE CEUSTER
Deformed Rozet 2014

 

t/m 31 augustus 2014

 

Van een foto van de buitenkant van het gebouw Rozet is een overtekening van purfoam gemaakt.
De tekening is door de kunstenaar op het moment dat de purfoam nog flexibel was, vervormd en ruimtelijk geplooid.

 


Concept

 

work in progres

 

*******

 

 

De vitrine V202 Thema Vrienden is te zien tussen de 4de en 5de verdieping.

 

KLAAS GUBBELS en AD GERRITSEN

De vitrines in deze trappengalerij hebben het thema VRIENDEN.
toART heeft twee Arnhemse kunstenaars uitgenodigd om een werk te presenteren.
Ad Gerritsen [1940] en Klaas Gubbels [1934], kunstvrienden vanaf de kunstacademie.
De poëtische strengheid in het werk van Klaas Gubbels en het sociale engagement in het werk van Ad Gerritsen zorgden voor vele uren praten over elkaars werk. Het oeuvre van deze kunstenaars laten een krachtig statement zien over hun denkwijze en betrokkenheid in een snel veranderende maatschappij.
Van Klaas Gubbels is een werk te zien uit 1987 en van Ad Gerritsen een werk uit 2007.

Werken van Ad Gerritsen en Klaas Gubbels zijn te huur in de kunstuitleen.

 

Ad Gerritsen [detail]

 

 

Klaas Gubbels [detail]